Nipid

Testi ennast: need tunnused viitavad sellele, et oled töösõltlane! 

Toimetas Annaliisa Köss, 1. oktoober 2020 14:34
Kust jookseb piir tubli töötegija ja töösõltlase vahel?Foto: Proxyclick Visitor Management System / Pexels
Töökus on eestlaste jaoks justkui omaette mõõdupuu. Õpetatakse meile ju juba lapsest saati, et tuleb teha palju tööd, et teenida raha ja saavutada ka püstitatud eesmärgid. Kust aga jookseb piir tubli töötegija ja töösõltlase vahel? Järgnevad viis tunnust aitavad välja selgitada, kas oled töösõltlane.

Sul on aega ainult töö jaoks

Samal teemal

Kui 40 töötundi nädalas on sinu jaoks ilmselgelt liiga vähe, on see esimene ohumärk. Sa tõused hommikul varem, et jõuda tööle enne teisi, lahkud viimasena ja ka koju tulles tegeled tööasjadega edasi. Pere ja sõpradega seotud üritustele sa tihtipeale ei jõua, kuna alati on sul mõni tähtis projekt käsil, mis nõuab kogu sinu tähelepanu. Seetõttu tekivad sageli tülid ja probleemid, kuid aega ega tahtmist neid lahendada sul üldiselt ei ole, kuna oled valinud enda prioriteediks töö, mille kõrval kõik muu on vähetähtis.

Raha pole sinu jaoks kunagi küllalt

Kui sa lausa ülistad raha ja tahad alati teenida veel rohkem, on see teine ohumärk, et võid olla töösõltlane. Selline edasipüüdlikkus on küll au ja kiitust väärt, kuid kui oled oma eesmärgi saavutanud, jääb sellest ikka väheks, ning asemele tuleb järgmine kinnisidee. Sealjuures ei suuda sa oma suure töö ja vaevaga teenitud vilju kuigivõrd nautida, vaid ihaled järjest rohkema ja rohkema poole, olemata seejuures rahul ja õnnelik.

Sa ei võta puhkust ja suudad mõelda vaid tööst

Töösõltlasena mõtled tööst ka vabadel päevadel ja puhkuse võtmine on juba eos välistatud, kuna sa ei suudaks seda nagunii nautida. Lisaks tekitab ärevust juba ainuüksi mõte sellest, kui palju tööd sul tööle naastes oleks. Enda arvates oled sa asendamatu ja ilma sinuta jääksid asjad lihtsalt tegemata. Pane tähele! Siinkohal on väga oluline teha vahet töösõltlase ja pühendunud töötaja vahel. Esimesel on tõsine probleem, teine aga soovib oma tööd hästi teha, kuid oskab ka puhkust nautida ning tööle naastes annab endast taas parima.

Sa võtab endale liiga palju kohustusi

Töösõltlased on tihtipeale perfektsionistid, kes püüdlevad ideaalsuse poole, arvates sealjuures, et keegi teine ei suudaks seda tööd paremini teha. Võttes endale palju kohustusi, tunned ennast vajalikuna, mis tõstab sinu enesehinnangut. Tavaliselt ei küsi sa aga teiste abi ja ei oska olla hea meeskonnamängija, kuna arvad, et kõik teised teevad asju valesti. Kui ülesanded aga järjest kuhjuvad, kaotad ühel hetkel kontrolli, mistõttu on suur oht langeda negatiivsete emotsioonide kütkeisse. See omakorda paneb sind tundma, et oled inimesena läbi kukkunud. 

Sa tunned kogu aeg kohustust olla kättesaadav

Tänapäeval kasutusel olev tehnoloogia toetab töösõltlaste vajadust ööpäev läbi ja iga päev kõigi jaoks olemas olla. Töö- ja eraelu piirid muutuvad seetõttu järjest ähmasemaks, kuna iga hetk on võimalik ka pärast tööpäeva avada oma telefon, süle- või tahvelarvuti ning lugeda kirja, mis on just saabunud, või laskuda pooleliolevate ülesannete lõksu. Kui õhtusel ajal julgeb keegi pereliikmetest sellele tähelepanu pöörata ja paluda sul töötamine lõpetada, ärritud kergesti, kuna sinu meelest on just töö olulisim.

Pikaajaline töösõltuvus viib tihtipeale tõsiste tagajärgedeni nagu läbipõlemine, depressioon või une- ja ärevushäired. Kui oled endas, oma pereliikmes või kolleegis avastanud töösõltlase, on oluline mõista, et olukorrast väljatulemiseks on vaja abi. Mida varem, seda parem, et töösõltuvus enam ei süveneks.

Neli soovitust töösõltlase aitamiseks:

  • Ole julge ning avatud ja ütle talle, et ta matab end töösse. Ära süüdista, vaid kirjelda, mida sa näed ja kuidas see talle ja tema lähedastele mõjub. Suure tõenäosusega hakkab ta kõike eitama, kuid asjast rääkimine on esimene samm probleemi lahendamise suunas.
  • Aita tal asju tähtsuse järjekorda panna. Selleks et töösõltlane suudaks kõigi ülesannetega tööajal toime tulla ja vabal ajal millegi muuga tegeleda, on hea koostada nimekirju. Hea nipp on kõik kohustused kolme kategooria vahel ära jagada: ülikiired, tähtsad ja vähemtähtsad kohustused. See võimaldab töösõltlasel parema ülevaate saada ning ta mõistab, et kõike ei peagi kohe ja korraga tegema.
  • Pange paika igapäevane nutiseadmetest eemalviibimise aeg. Selleks et töösõltlasel oleks kergem harjuda, tehke sellel ajal koos midagi toredat, minge näiteks koeraga jalutama, tehke koos süüa või mängige lauamänge.
  • Suuna teda spetsialisti poole. Kui inimesel ei õnnestu omal jõul töösõltuvusest vabaneda, tuleb leida spetsialist, kes aitaks tal töö- ja eraelu vahel jälle tasakaal leida.

Allikas: cvkeskus.ee