Raha

HULL OSTUREEDE | Millisel juhul on šoppamine õigustatud ja millal tasuks rahakotirauad kinni hoida? (8)

Annaliisa Köss, 26. november 2020 17:01
Mida ostupäevadelt soodsate hindadega soetama minna ja millisel juhul oma rahakoti avamata võiksid jätta?Foto: Jörgen Norkroos
Maailma suurim ostupüha ehk must reede on päev pärast tänupüha, mida peetakse jõuluhooaja esimeseks päevaks ja aasta kõige aktiivsemaks kauplemispäevaks. Sel aastal toimub must reede 27. novembril. Mida siis soodsate hindadega soetama minna ja millisel juhul oma rahakoti avamata võiks jätta? Panime ritta mõned plussid ja miinused. 

Enne ostlema ruttamist küsi endalt:

  • Kas soodne on ikka tegelikult ka soodne?
  • Kas mul on seda asja vaja või sooritan ostu pigem emotsiooni ajel?
  • Mida muud saaksin selle raha eest endale lubada?

Öeldakse, et tark ei torma. Lase nendel mõtetel veidi settida ning otsusta alles siis, kas ikka tasub just täna oma rahakotirauad avada.

Miks peaks allahindluste ajal ostlema?

  • Sul on seda asja kindlasti vaja. Kui oled veendunud, et sul on nagunii vaja uus mantel, lapsele talvesaapad või autole naastrehvid osta, siis võid südamerahuga ostlema asuda, sest saad toote täna soetada tavahinnast odavamalt. 
  • Kui ost on praktiline. Kui peaksid mõne aja pärast nii või teisiti uue panni või sülearvuti soetama, tasub allahindluste ajal ringi vaadata küll. 
  • Jõulukingituste jahile. Kuna jõuluostud on vaja nii või teisiti teha, saad need täna tõenäoliselt soodsama hinnaga. 
  • Kui šoppamine sulle meeldib, sa oled allahindlusi oodanud, kindlad ostud suisa planeerinud ja eeltööd teinud, siis on just täna õige aeg oma kukrut kergendada.
  • Reisi planeerides. Soodsaid pakkumisi on võimalik leida ka lennu- ja laevareisidele, nii et miks mitte just täna oma järgmise puhkusereisi piletid ära osta, kui nii või teisiti reisile läheksid. Pea aga meeles, et koroona ei ole kuhugi kadunud, mistõttu kaalu reisile mineku plussid ja miinused eelnevalt põhjalikult läbi. 
  • Toeta omasid. Vali võimalusel kohaliku taustaga poed ja brändid, nii toetad Eesti majandust.
  • Osta taaskasutusest. Aina enam on tekkimas võimalusi teise ringi asjade hankimiseks nii kaltsukatest, sotsiaalmeediagruppidest, kirbukatelt kui ka garaažimüükidelt. Hinnad on seal soodsad päevast olenemata ja lisaks saad kõike soetada ilma pakendita. 

Miks ei peaks allahindluste ajal ostlema?

  • Ära mine massiga kaasa! Kui sul tegelikult midagi vaja ei ole, siis ei ole ka lihtsalt niisama mõtet ostlema minna, sellepärast et teised lähevad või tooted on odavamad kui muidu. See ei ole ainuke soodusmüügipäev aastas! Kui vajadus millegi järele peakski tekkima, osta see mõne muu allahindluse käigus. 
  • Vähendad oma keskkonnajälge. Mõelda vaid kui suur hulk pakendijäätmeid jääb sul täna soetamata ning kui suur teene on see keskkonnale. Loe lisaks SIIT, kuidas saad oma pere keskkonnajälge veelgi vähendada. 
  • Väldid aja- ja närvikulu. Ilmselt tead isegi, kui palju rahvast liigub poodides näiteks palgapäeva või suurte pidustuste paiku. Kui nüüd lisada sellele rahvamassile veel sooduspakkumised, teeb see kokku väga suure rahvahulga. See omakorda tähendab järjekorras seismisel suuremat aja- ja närvikulu.
  • Sa ei lange trikkide ohvriks. Sageli kasutavad kauplejad inimeste poodi meelitamiseks mitmeid trikke, näiteks on atraktiivne toode ülisoodsa hinnaga, kuid see on saadaval vaid limiteeritud koguses. Nii võib juhtuda, et kui sina õhtul poodi jõuad, on toode juba läbi müüdud, kuid kuna sa seal juba oled, ostad ehk midagi ikka. 
  • Väldid liigset kulutamist. Juhuslikult poodi sattudes ei saa sa kunagi kindel olla, et tegemist on ikka hea tehinguga. Eriti oluline on see mõne kallima eseme puhul, mille ostmisel tasuks enne veidi eeltööd teha ja toote sobivus ning kvaliteet enda jaoks selgeks mõelda. Loe lisaks SIIT, kuidas vältida emotsioonioste! 
  • Sa ei lange internetis petuskeemide ohvriks. Ka e-poodides levivad erinevad petuskeemid, mis üritavad tarbijat raha kättesaamise eesmärgil tüssata. Loe lisaks SIIT, mida e-poodidest tellimisel silmas peaksid pidama, ja SIIT, millised on erinevad piiriülesed petuskeemid ning kuidas ennast nende eest kaitsta. Siinkohal on veel väga oluline, et sa ei teeks oma internetioste avalikus WiFi võrgus. Need on ligipääsetavad kõikidele inimestele samas ruumis, kaasa arvatud kurjategijatele, kes võivad enda käsutusse saada tundlikud andmed, sh sinu isikuandmed või PIN-koodid. 
  • Sa võid pääseda viirustest. Suurt rahvamassi vältides, kui on korraga koos palju aevastavaid inimesi, kes kõik katsuvad sama ostukorvi, võid lisaks koroonaviirusele pääseda ka mitmetest teistest viirushaigustest nagu kõhugripp või tavaline nohu. 

Teistmoodi ostupidu

Tänavu tuleb ostupidu aga teistmoodi, kui ülerahvastatud kauplused asenduvad tormiga e-poodides. Nimelt ennustavad e-kaubanduse eksperdid, et selleaastane must reede püstitab uusi müügirekordeid, nii et pandeemia tõttu füüsilistes kauplustes ostlemine jääb tagaplaanile ja e-poed haaravad juhtkoha.

Kui statistika kohaselt olid USA e-kaubanduse musta reede müüginumbrid näiteks 2013. aastal veidi üle 1,9 miljardi dollari, siis eelmisel aastal oli see number ligi 7,5 miljardit dollarit. 

Sama trendi näitab ka Eesti statistika. Uuringufirma Norstati poolt oktoobris läbi viidud uuring inimeste jõuluostude tegemiste kohta Balti riikides näitas, et tänavu ostab juba 16% eestlastest kingitusi ainult veebist. Kuigi endiselt on kõige populaarsem kinkide ostmine nii veebist kui ka füüsilistest poodidest (57%), siis ainult e-poodide eelistamise osakaal on kasvuteel.

Igal aastal samad lemmikud

Musta reede ülemaailmsed trendid on igal aastal küllaltki sarnased – tavaliselt eelistatakse osta riideid ja kingi, samuti soovitakse saada osa allahindlustest hinnalisematele toodetele, näiteks telerid, arvutid või nutiseadmed, kodutehnika ja mööbel.

Sarnast suunda kinnitab ka Norstati uuring, mille kohaselt plaanivad eestlased osta selle aasta jõulukingiks koduseks meelelahutuseks mõeldud kingitusi (36%), kehahooldus- ja ilutooteid (30%) ning praktilisi kingitusi nagu elektroonika- ja nutiseadmed ning kodutehnika (26%).

Uuringu kohaselt plaanib 29% vastanutest jõulukingitustele mustal reedel ja jõuluaegsel perioodil kokku kulutada 50-100 eurot ning 20% isegi 150-200 eurot. Naised ja 40-aastased plaanivad suuremaid summasid kulutada kui mehed või 30-aastased. Enamik 60-74-aastaseid (35%) kaalub jõulukinke osta 50-100 euro väärtuses.

Samal teemal

08.12.2020
HOIA RAHA KOKKU: 10 nippi, kuidas vältida emotsioonioste
25.11.2020
MUST REEDE | 6 probleemi, mis sind internetist tellides lõksu võivad püüda
24.11.2020
6 nippi, kuidas kodu võimalikult soodsalt sisustada
21.10.2020
Eesti inimesed arutlevad: millised on levinud pettused, mille ohvriks ka eestlased langevad