Tehnika

APPI, MA UPUTASIN TÄNAVAL AUTO! Hiigellompi sõit võib autoomanikule ootamatult kätte maksta ka poole aasta pärast (16)

Vidrik Võsoberg, 11. juuli 2016 15:08
Üleujutus Tallinnas Stockmanni ristmikul 10. juulil. Foto: Alar Truu
Viimase aja paduvihmad ja veeavariid on nii Tallinnas kui Tartus tekitanud tänavatele ääretuid lompe, mille läbimine räsinud suuremal või vähemal määral paljusid autosid. Autoremondispetsialisti jutust nähtub, et selliseid lompe tasub iga hinna eest vältida, kuna numbrimärgi kaotus võib olla veel väga õnnelik õnnetus – halvimal juhul vajab masin uut mootorit.

Tartus tegutseva Autohospidali töökoja meistri Hardi Sarapuu sõnul toodi neile hiljutiste suurvihmade järel remontimiseks õnnetult lompi sõitnud Audi A8. Vesi oli jõudnud mootorisse ja kuna see, erinevalt kütusest, vett kokku suruda ei jõua, löödi kepsud kõveraks. Mootori remont läinuks sedavõrd kalliks, et masinale otsustati panna uus jõuallikas. Ning kuigi see 2003. aasta Audi pole ammu enam nelja rõngaga firma lipulaev ja asendusmootor hangitakse autolammutusest, peab A8 omanik arvestama koos vahetustööga umbes 1500-1700 euro suuruse väljaminekuga. Lisaks pole selliseid pruugitud mootoreid eriti palju saada.  

"Pigem mitte sisse sõita," arvab Sarapuu, et hiidlompi nähes tasuks juhil auto selle enda tervise huvides kinni pidada või kõrvale suunata. "Visuaalselt sa ei tuvasta ära, kui sügav see lomp võib olla. Ja kui on ka väiksemad lombid, siis hoog tasub kindlasti maha võtta, sest neis võib tekkida vesiliug ja auto juhitavuse kaotada."

Suurimaks ohuks on vesi aga auto elektroonikale. Paljudel uutel autodel on erinevad juhtmed ja moodulid paigutatud küljekarpidesse ja umbes seal ongi veeohu piir. Ning kui juht vee sügavust õigesti ei hinda ja juhtmed korrakski vee alla satuvad, võivad probleemid ilmneda ka palju hiljem. Niiskus hakkab Sarapuu sõnul oma tööd tegema ja mõni pistik või ühendus võib lõplikult ja autot vaitjätvalt ära oksüdeeruda ka poole aasta pärast.   

"Kui auto põhja ääreni on vesi, siis ei ole veel nii hull, kui vaikselt läbi sõita," hindab autoremondimees ohtliku veetaseme piiri. "Kui inimesed sõidavad oma koduteed, teavad, kui suured lombid võivad sinna tekkida, nad oskavad seda hinnata."

"Aga samas nad ei tea, mis seal lompide all võib olla," lisab ta. "Näiteks võib veoauto olla sinna sügava rööpa sõitnud ja sõiduauto jääb kinni või kui asfaldi alt uhutakse pinnas ära, siis võib ka asfalt kokku kukkuda – ja sina sõidad sinna sügavasse auku sisse."

Kui juht ikkagi lompi sisse sõitnud ja mootor selle peale välja surnud, siis võib Sarapuu sõnul olla tal lausa vedanud. Sest nii pole ju ohtu kepse vigastada ja mootorit n-ö kokku lasta. Sel põhjusel ei tohiks mitte mingil juhul autot uuesti käivitada, vaid see tuleks veest välja saada muude vahenditega. Ja veest välja tuleks masin elektroonika tervise huvides saada välja kiiresti.

Autoremondimees meenutab omaaegseid Saksamaa üleujutusi ja sealt Eestisse toodud uputatud autosid, milliseid tema hinnangul märkimisväärselt liiklusse järele jäänud pole, kuna neid ei saadudki kunagi lõplikult korda. Ikka ilmus välja mõni uus oksüdeerunud elektroonikamoodul ja kõigi väljavahetamine lihtsalt ei tasunud ära. Ning üleujutatud elektroonika puhul võib Sarapuu teatel hiljem elektrisüsteemis ilmneda "miljon asja".

"Kui jalamatid on märjad, siis pole kõige hullem," arvab Autohospidali meister. "Kõige hullem on siis, kui juba kapott on vee all. Siis on teada, et juhtmoodulid on vee all ära käinud. Nad on küll veekindlad, aga mitte vee sees olemiseks, vaid pigem pritsmekindlad."

Kui autoga kiiresti teenindusse minna, suudetakse see vajalikest kohtadest lahti võtta, ära kuivatada ja päästa. Samas aga märgib Sarapuu, et garantiid ükski töökoda sellisele tööle anda ei taha. Ta ei oska ka hinnata, kui palju kuivatamine autoomanikule maksma võib minna, sest tegu on "loovtööga" – on ju elektrisüsteemis kümneid sõlmi, mis tuleb üles leida ja ära puhastada. Aga tegema seda peaks, sest hiljem ootamatult tekkinud lühis võib põhjustada palju peavalu.

"Esimene asi on ikkagi vältida lompi," võtab Hardi Sarapuu teema kokku. "Kui oled ikkagi lompi sattunud ja vesi tuleb juba salongi, siis võimalikult ruttu auto ära sealt lombist ja siis kõik matid ja asjad lahti võtta ja juhtmestik ära puhastada, et ei tekiks püsivaid veekahjustusi. Kui ise kodus tolmuimejaga salongist vett ära imeda, siis see on lihtsalt salongipuhastus, aga elektrikomponente igaüks ise puhtaks ei saa ja selleks tööks tuleks pöörduda autoteenindusse."