Nipid

KEVADINE AUTOHOOLDUS | 4 põhjust, miks just nüüd oma sõiduk teravama pilguga üle vaadata 

Toimetas Annaliisa Köss, 29. märts 2021 17:35
Tänavune senisest pikem ja lumisem talv on põhjustanud teedel suuremat soola ja kemikaalide kasutamist, mis jätab oma jälje ka sõidukitele.Foto: Pixabay / Pexels
Märtsis-aprillis üha kõrgemalt käima hakkav päike on paljude jaoks esimeseks kevadekuulutajaks. Autoomanike jaoks on aga tegu sõbraliku õlalekoputusega, et pärast pikka talveperioodi tuleks oma sõiduki olukord teravama pilguga üle vaadata. Millele tähelepanu pöörata?

„Krõbedad talveolud vajavad meie kliimas omi meetmeid nagu näiteks teede igapäevane soolamine või liivatamine. Need kipuvad moel või teisel autole oma jälje jätma, seades ohtu nii sõiduki eluea kui ka liiklusohutuse tagamise,“ selgitab Circle K autopesu kategooriajuht Jan Osa ning lisab, et just seetõttu on oluline hooaja vahetudes sõiduki hooldamisele erilist tähelepanu pöörata.

Samal teemal

Põhjalik autopesu

Tänavune senisest pikem ja lumisem talv on põhjustanud teedel suuremat soola ja kemikaalide kasutamist, mis jätab oma jälje ka sõidukitele. „Talvistelt teedelt on auto pinnale koos pigi ja soolaga kleepunud ka naastrehvidest ja piduritest tekkinud metalliosakesed, mis üheskoos tekitavad autole pindmist korrosiooni. Seega hakkab ajaga pindmine rooste tungima sissepoole, tekib ka põhjaalune rooste ning kahjustuvad veljed,“ selgitab Amserv Grupi järelteeninduse juht Ahti Aasala

Roostetamine, värvkatte kulumine ja auto korrodeerumine on aga vaid ühed kaasnähud, mis võivad talvel pesemata jäänud sõidukit tabada. Seetõttu tasub talve lõppedes ette võtta põhjalik autopesu, mille käigus eemaldatakse kõik soola, kemikaalide, naastrehvide metalliosakeste jäägid nii sõiduki kerelt, põhjalt kui ka velgedelt. „Võimaluse korral tasub seda teha pesulas, kuna auto põhjale kogunevat talvist mustust on käsitsi raske kätte saada. Paljud pesevad sõidukit kodus, jättes kõrvale just auto põhja, mille all olevad detailid on ka ilma kaitsva laki ja värvita,“ lisab Osa.

Kevadine autopesu tasub Osa sõnul ette võtta päikeselisel päeval, sest ere päike toob neljarattalisele kogunenud mustuse hästi esile. „Puhtal autol hakkavad kergemini silma ka võimalikud kriimud ja kahjustused, mis talviste jääkonaruste ja roopas teede tõttu on autole tekkinud. Need tuleks kindlasti enne kaitsva vahakihi paigaldamist üle vaadata.“

Klaasipuhastajate kontrollimine

Hea nähtavus on ohutu sõidu üks alustalasid ning seetõttu tuleks kevadel kindlasti üle vaadata auto klaasipuhastajate ehk kojameeste seisukord, kuna lumine talv võis ka neile oma jälje jätta. Esimeseks ohumärgiks kojameeste väsimisest on triibud klaasil. „See viitab tavaliselt sellele, et klaasipuhasti kummiriba on vigastatud. Märgates esiklaasil aga juba laike, on tõenäoline, et klaasipühkija kummiriba on hoopis katki,“ märgib Aasala ning lisab, et kojamehed tuleks välja vahetada ka juhul, kui need kipuvad värisema ja hüplema.

Samuti on ohumärgiks klaasipuhastajate pidev kriuksumine. Viimase puhul soovitab Aasala esmalt püüda kojamehed ise hoolikalt ära puhastada. „Juhul kui see ei aita, võib läbi käia ka spetsialisti juurest, kuna kriuksumist võib põhjustada ka vale kaldenurk esiklaasi ja klaasipühkija varre vahel. Sellisel juhul tuleks lasta klaasipuhastite varred ja mehhanismid spetsialistil üle vaadata,“ lisab Aasala.

Klaasipuhastajatel ei tohiks lasta töötada kuivalt, sest harjade ja klaasi vahele jäävad sageli tolm, liiv ja pori, mis kriibivad klaasi ja rikuvad selle läbipaistvuse. „Seega tuleb hoolitseda, et klaasipesuvedelik otsa ei lõpeks ja autos võiks kanistriga olla väike varu, kui see peaks ootamatult juhtuma,“ põhjendab Aasala.

Osa soovitab aknaid ning klaasipuhastajaid ka regulaarselt pesta kas teenindusjaamas selleks spetsiaalselt ette nähtud puhastuskohtade juures või koduhoovis. „Oluline on siinkohal puhastada nii aknaklaasid kui klaasipuhastajad kõigepealt veega ning seejärel eemaldada kogu mustus kas lapi või kuivatuspaberiga.“

Salongi puhastus

Lume- ja soolasegust ei saa kannatada vaid auto välimised osad. Saabastega toome ka salongi teehoolduseks kasutatavat soola ja keemiat, mis teeb omajagu kahju salongis olevatele metallosadele, näiteks istmete juhtsiinidele. Samamoodi nagu see põhjustab korrosiooni auto välispindadel, leiab sama protsess aset ka salongisiseselt. Osa lisab, et salongi puhastamiseks võib kasutada teenindusjaamas asuvat või kodust tolmuimejat, kuid vähemalt hooaja vahetudes tuleks eelistada salongi sügavpuhastust, mis olenevalt teenuse pakkujast jääb mõnekümne euro ringi.

Märgadel mattidel kuivab soola- ja keemiasegu mõne aja pärast ära, jättes endast maha valge jälje ning muutudes aegamisi tolmuks. Salongi ventileerimisel hakkab see ringi lendama, langedes istmetele ja polstritele ning paratamatult hingavad seda sisse ka autos viibijad. Siinkohal on soovitatav kevadel välja vahetada salongiõhufilter. „Värske filter püüab kinni nii tänavatel üles keerleva tolmu kui ka tärkavas looduses tekkiva õietolmu. Aktiivsöega filter on selle juures veel tõhusam ja säästab salongis viibijat ka mõne tossava eessõitja auto heitgaasidest,“ kirjeldab Aasala.

Rehvide vahetus

Alates 1. märtsist on lubatud suverehvide kasutamine, kuid rehvivahetust ette võttes tuleb esmajoones siiski silma peal hoida ilmaoludel. Spetsialistide sõnul on õige aeg suverehvid alla panna siis, kui õhutemperatuur on püsivalt olnud üle +5 °C. Igal autoomanikul on kuni 30. aprillini võimalus ise otsustada, millal ta soovib rehvivahetuse teha. Naastrehvid tuleb suverehvide vastu vahetada hiljemalt 1. maiks.

Võttes suverehvid „talvekorterist“ välja, tuleks üle vaadata, kas neil esineb väsimusmärke – pragusid rehvi külgedel või ebaühtlast kulumist. „Lubatud turvise mustri jääk peab olema vähemalt 1,6 mm, kuid sellise mustri jäägiga rehve peab tõenäoliselt hakkama peagi ümber vahetama ning nendega tuleb märgades oludes sõites olla väga ettevaatlik. Seetõttu on soovitatav paigaldada rehvid, mille turvise mustri jääk on üle 2 mm,“ soovitab Aasala.

Kui tänavu tuleb osta uued suverehvid, tuleb silmas pidada kolme aspekti.

  • Esimese asjana tuleb arvesse võtta auto tehnilistes andmetes märgitud rehvimõõtu ning koormus- ja kiirusindekseid.
  • Olenevalt sõidustiilist ja vajadustest võiks järgmiseks läbi mõelda, millise segu ning mustriga rehve on tarvis.
  • Viimase valikuna võiks valida hinnaklassi. Tuntud tootjate rehvid on kindlasti usaldusväärsed ja nende eest tuleb välja käia mõnevõrra kõrgemat hinda. Soodsamas hinnaklassis, kus domineerivad Aasia päritolu rehvid, tuleks arvestada kõrgemate riskidega vastupidavuse ja teiste lubatud omaduste osas.