Tehnika

AUTOOMANIKE KÜLMA ILMA TARKUSED: kui halb või hea on puhastada lumest vaid aknad ja jätta katus puutumata? (12)

Helen Serka-Sanchez, 13. jaanuar 2021 11:27
Mida peaks teadma, et masin ka kõige suurema külmaga sõiduvalmis oleks ja ilusti sihtkohta viiks?Foto: Erik Mclean / Unsplash
Talv on lõpuks ometi saabunud! Kuid pakane ja suur lumesadu võivad tekitada autoomanikule parajat meelehärmi. Mida peaks teadma, et masin ka kõige suurema külmaga sõiduvalmis oleks ja ilusti sihtkohta viiks?

KUI HALB VÕI HEA ...

Samal teemal

... ON AUTO MOOTORIT VAID SOOJENDAMISEKS, ILMA SÕITMATA, KÄIVITADA?

Tänapäeva autodele külm üldiselt liiga ei tee. Hirmust, et auto õhtul ei käivitu, pole vaja seda päeva jooksul mitu korda käivitada ja seejärel kohe välja suretada. Näiteks lastes sõidukil kohapeal kümme minutit töötada, koormab see hoopis akut, sest sel pole võimalik end taaslaadida. Parem võimalus, et auto vajalikul hetkel käivituks, on seisnud autoga pool tundi sõita, et aku saaks laetud ja mootor soojaks. Auto külmaga mittekäivitumise põhjus võib olla hoopis tühi aku, seega kui sõiduk ei käivitu, võiks kõigepealt just akut kontrollida ja vajadusel seda laadida või see välja vahetada.

Kokkuvõttes: VÄGA HALB

... ON PUHASTADA LUMEST VAID AKNAD?

Ohutuks sõitmiseks on vaja auto lumest puhastada täielikult, alustades katusest ja liikudes allapoole akende, kapoti ja tagaluugi suunas. Samuti tuleb pühkida lumi numbrimärgilt ja tuledelt. Tähelepanuta ei tohiks jätta esiakna juures olevaid ventilatsiooniavasid, kust kaudu pääseb salongi õhk. Kui need on lumised, ei tule autosse värsket õhku ja ventilatsioon keerutab niisket õhku salongis ringi. Selle tagajärjeks võivad olla udused klaasid. Mõned restile jäänud jäätükikesed õhuringlust ei takista.

Kokkuvõttes: VÄGA HALB

... ON RATTAKOOBASTESSE HAAKUNUD LUMESODI JALAGA LAHTI LÜÜA?

Külmunud lund pole mõtet hakata jõuga eemaldama, sest need padjandid kukuvad enamasti ise ära. Kasutades nende eemaldamiseks jõudu, võid auto keret ja plastdetaile kahjustada. Kui jäätunud lund on kogunenud eriti palju ja see ise ära ei kuku, võib lasta autol seista soojas parklas, kus lumi rattakoobastes sulab ja padjandid lõpuks välja vajuvad.

... ON LASTA MOOTORIL ENNE SÕITMA HAKKAMIST PIKALT TÖÖTADA?

Külmaga enne sõidu alustamist pole vaja auto mootoril pikalt töötada lasta. Arvestada võiks vaid, et külma ilmaga pole soovituslik mootorit kohe tugevate kiirendamistega koormata. Loomulikult võib lasta mootoril käia autot lumest puhastades. Sel ajal võib suunata ka õhu akendele puhuma ja soojenduse kõige kõrgemale temperatuurile keerata, et oleks kergem jäätunud klaasi kraapida.

Kokkuvõttes: NII JA NAA

Lumest puhastamata auto katus on liikluses ohtlik!

Kui lumemüts jääb katusele, võivad taga sõitvad autod saada korraliku lumetormi. Pidurdades võib lumi libiseda ka esiklaasile ja kui seda on palju, kaob nähtavus hetkega. Suure koguse lume pühkimisega ei saa ka kojamehed hakkama ning võivad suure raskuse tõttu hoopis katki minna. Kõrgemate autode puhul võib katuse puhastamine küll tülikas olla, kuid töö teeb lihtsamaks teleskoopvarrega lumehari.

Miks jäätuvad autoakende sisepinnad?

See juhtub liigse niiskuse tõttu, mis tekib salongi toodud lumest. Liigse niiskuse vältimiseks tuleks enne autosse sisenemist jalad lumest puhastada. Samuti tasub auto pärast sõitmist tuulutada, sest soe õhk seob rohkem niiskust kui külm õhk. Salongis õhu jahtudes pole niiskusel muud võimalust kui autoakende sisekülgedele kondenseeruda ja jäätuda.

Miks lähevad autoaknad pidevalt uduseks?

See võib olla märk ummistunud salongiõhufiltrist. Kui see on must, ei käi sealt piisavalt õhku läbi ja salong ei tuuldu.

Ära seda mingil juhul tee!

  • Ära sulata autoklaase piirituse, lukusulatajaga vmt. Need võivad rikkuda esiklaasile lastuna kojamehi või jätta sinna nägemist segava õlikihi.
  • Ära lase uksetihenditele jäätumise vastu silikooni! Paljude tänapäeva sõidukite uksetihendeid on tehased töödelnud vastava ainega, mis takistab nende kinnijäätumist. Silikooni kasutades võid tihendi jäädavalt rikkuda.

Täname Margus Mugamäed, Škoda Laagri teenindusjuhti.