Raha

MUSTA REEDE OOTUSES! 4 nippi, kuidas välismaa e-poodidest turvaliselt kaupa tellida 

Toimetas Annaliisa Köss, 20. november 2020 14:08
Kõik e-poed pakuvad mitmeid makseviise, kuid võimalusel tasub eelistada turvatud makselahendust PayPal või krediitkaardimakset, millel on 3D autentimine.Foto: Negative Space / Pexels
Maailma suurim ostupüha ehk must reede on päev pärast tänupüha, mida peetakse jõuluhooaja esimeseks päevaks ja aasta kõige aktiivsemaks kauplemispäevaks. Sellel aastal toimub must reede järgmisel reedel, 27. novembril. Jagame soovitusi, kuidas tellida välismaa e-poest kaupu turvaliselt, ilma petta saamata.

Vali usaldusväärne kaupleja

Samal teemal

Eesti E-kaubanduse Liidu tegevjuht Tõnu Väät nendib, et kui tahad 100% turvaliselt e-ostelda, siis eelista eestimaist e-poodi, kuid ka piiriüleselt on võimalik ohutult e-ostelda, järgides teatud nippe. „Enamiku ebaausate kaupmeeste veebilehtedele jõutakse sageli sotsiaalmeedia kaudu, kuna kahtlased välismaised e-poed reklaamivad imehindu ja tooteid just seal. Kui keegi müüb kõiki maailma parimaid brände poole odavamalt, siis see võiks kahtlust äratada,“ sõnab Väät.

Samuti tasub jälgida, kas veebipood on avaldanud kontaktandmed ehk e-maili, telefoni, aadressi ja asukoha ning kas on aru saada, mis riigi ettevõttega on tegu. „Kindlasti tasub googeldada, sest internetiotsingusse e-poe nime lisades võib leida nii positiivset kui negatiivset tagasisidet. Kui tegemist on petturiga, siis leiab tavaliselt lehekülgede viisi negatiivset tagasisidet,“ selgitab Väät.

Kindlasti tasub enne ostu sooritamist vaadata üle, milliseid makselahendusi pakutakse ning kas e-poe domeeniribal on e-poe aadressi juures tabaluku märk kinni või lahti. Kui see on lahti, siis on veebipoes ostu sooritades sisestatud andmed kõik ebaturvaliselt kaitstud. 

Maksa turvaliselt ja endale kasulikult

Kõik e-poed pakuvad mitmeid makseviise, kuid võimalusel tasub eelistada turvatud makselahendust PayPal või krediitkaardimakset, millel on 3D autentimine. „Krediitkaardiga välismaises e-poes maksmise suur eelis on see, et kõik võimalikud riskid võtab enda peale pank, mitte kaardi omanik. Seega on valetehingu või pettuse puhul lihtsam tehingut tagasi pöörata ja kiiremini raha tagasi saada,“ selgitab Inbanki kaartide valdkonna juht Mari-Liis Küppar.

Kuna paljud maksepettused on seotud krediitkaardiandmete varastamisega, töötati selle vältimiseks välja 3D autentimine, mis lisab e-poes maksmisel ühe lisakihi. „3D autentimine tähendab sisuliselt veel ühte autentimise ringi, et veenduda, et ostu teeb õige inimene. Näiteks tuleb sisestada eraldi veebiaknas turvakood, mis on saadetud inimese telefoninumbrile. Kui keegi on andmed varastanud ning sulle tuleb telefoni SMS kinnituskoodiga, kuid sa hetkel ostlemas ei ole, siis on suure tõenäosusega keegi teine sinu eest kaarti kasutamas,“ selgitab Küppar ja soovitab riski minimeerimiseks maksekaartidele lisada ka päeva- ja kuulimiidi.

Kvaliteetse ja turvalise ostukoha üheks märgiks on kindlasti mitmete maksmisvõimaluste pakkumine ning koostöö rahvusvaheliselt tunnustatud kaubamärkidega nagu Mastercard ja Visa, aga ka PayPal. Foto: Karolina Grabowska / Pexels

Samuti on teatud krediitkaartidega ostlemine kasulikum ka ostjale endale. „Näiteks Inpay krediitkaardiga saab teenida kõikidelt kaardimaksetelt raha tagasi, olgu selleks toidupoes sooritatud ost, restoraniarve või juuksuri eest tasumine ning seda nii Eestis kui välismaal. See on justkui passiivne tulu, mis koguneb kontole ilma, et selleks peaks midagi täiendavat tegema,“ sõnab Küppar ja lisab, et niiviisi on võimalik tavapärastelt kulutustelt teenida kümneid eurosid kuus tagasi. 

Nii Küppar kui Väät on ühel nõul, et kvaliteetse ja turvalise ostukoha üheks märgiks on kindlasti mitmete maksmisvõimaluste pakkumine ning koostöö rahvusvaheliselt tunnustatud kaubamärkidega nagu Mastercard ja Visa, aga ka PayPal. 

Vali kohaletoimetamine rahvusvahelise kullerfirmaga

Välismaa veebipoed pakuvad erinevaid tarnevõimalusi. Üldjuhul seisneb erinevus tarnekiiruses ja transpordiviisis. Nii saab eristada standard- või ekspresstarnet, mis võib jõuda kulleriga koju, postkontorisse või pakiautomaati. 

Itella Estonia pakiveoteenuste osakonna direktor Rauno Parras nendib, et välismaalt kauba tellimisel tasub usaldada tuntud rahvusvahelisi kullerfirmasid, kes on usaldusväärsemad ning teevad koostööd kohalike pakiveofirmadega, tagades seeläbi kiireima ja turvalisima tarne. „Näiteks kui teenusepakkujaks on DHL ning pakk tellitakse standard kohaletoimetamise teenusega, siis jõuab pakk Smartpost Itella pakiautomaati või suunatakse pakk kulleriga kliendi ukseni,“ selgitab Parras ja rõhutab, et kui rahvusvaheline e-pood tarnijat ei kuva, siis võib pakk jõuda sihtkohta väga erinevate teenusepakkujate kaudu ning halvimal juhul ka seetõttu kaduma minna. 

Samuti soovitab Parras kontrollida sisestatud kontaktandmeid. „Turvalise tarne eelduseks on ka korrektselt sisestatud postiaadress koos sihtnumbriga ja mobiiltelefoninumber. Andmete korrektsust tasub kontrollida nii veebipoes osteldes kui ka näiteks Smartposti iseteeninduses, veendumaks, et saadetisega ei teki segadust. Samuti võib sellest sõltuda paki kohalejõudmise kiirus,“ selgitab Itella Estonia pakiveoteenuste osakonna direktor. Telefoninumber on vajalik saadetise pakiautomaati suunamiseks või et kullerfirma saaks teavitada paki saabumise ajast või selle muutusest.

Jälgi ostu- ja tagastamistingimusi

Nii Itella Estonia pakiveoteenuste osakonna direktor kui E-kaubanduse Liidu tegevjuht soovitavad alati pöörata tähelepanu kaupade ostu- ja tagastamistingimustele, et soovi korral oleks võimalus toode välja vahetada või tagastada. „Näiteks tasub jälgida, kas veebipood asub Euroopa Liidus ning kehtib 14-päevane tagastusõigus, kui suur on tagastamise kulu ning milline on pretensioonide esitamise aeg,“ selgitab Väät.

Parras lisab, et saabunud pakk tuleks võimalusel kulleri juuresolekul avada. „Kui pakk saabub kahjustatuna või klient tuvastab puuduliku tarne, siis on ülioluline, et kahjujuhtum saaks registreeritud ning selleks peab võtma ühendust e-poe klienditeenindusega. Alles siis saab asuda kullerfirma juhtumit lahendama.“