Raha

Lugeja mure: kas ma pean poes katki läinud eseme kinni maksma?  

Annaliisa Köss, 16. oktoober 2020, 11:20
Tarbija poolt kauplejale tekitatud kahju hüvitamist tarbijakaitseseadus ei reguleeri.Foto: CHUTTERSNAP / Unsplash
Õhtulehe tarbijatoimetusse on jõudnud lugeja pöördumine, milles seisab: „Ostsin Apelsini poest suuremat sorti maitseainetetopsi, millesse mahutada taassuletavaid pakendeid. Enne maksmist oli tops lapse käes, see kukkus maha ning tekkis mõlk. Toodet enam vahetada ei saanud ning pidin selle välja ostma,“ on lugeja pettunud ning küsib, et kui taoline õnnetus juhtub poes, kas ostja on kohustatud kauba kinni maksma või peaks kaupleja olema sarnaste juhtumitega arvestanud, et mõni ese võib saada viga või puruneda?

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti tarbimiskeskkonna kaubandustalituse peainspektor Signe Naarits selgitab, et tarbijakaitseseadus kaitseb tarbijate õigusi siis, kui müüdud kaup või teenus ei vasta lepingutingimustele. Tarbija poolt kauplejale tekitatud kahju hüvitamist tarbijakaitseseadus ei reguleeri.

Samal teemal

Kahju saanul (selles olukorras kauplejal) on õigus nõuda tekitatud kahju hüvitamist. Vastavalt võlaõigusseaduse § 127 sätestatule on kahju hüvitamise eesmärk kahjustatud isiku asetamine olukorda, mis on võimalikult lähedane olukorrale, milles ta oleks olnud, kui kahju hüvitamise kohustuse aluseks olevat asjaolu ei oleks esinenud. Isik peab kahju hüvitama juhul, kui asjaolu, millel tema vastutus põhineb, on kahju tekkimisega sellises seoses, et tekkinud kahju on selle asjaolu tagajärg (s.o põhjuslik seos). Igal sellisel juhul tuleb hinnata olukorda, kelle süül võis kaup puruneda.

Seega kui kaup kukkus maha hooletu liikumise tõttu või antud juhtumi puhul lapse käes olles ning selle tulemusel kaup purunes või sai viga, tuleb tarbijal kahju kinni maksta. Samas võib aga välja tuua, et kui kaupleja on tooted pannud riiulitel ääre peale ning vahekäigud on kitsad, siis on omapoolne süü ka kauplejal ning sellistel juhtudel tuleks leida kompromiss kulude hüvitamiseks.

Mida teha, kui pooled ei suuda omavahel kokku leppida, kumb kahju kannatas?

Kui pooled ei suuda vaidluses kokkulepet saavutada, lahendab vaidluse asjast huvitatud poole avalduse alusel kohus. Kohtu poole pöördumisel peab kaupleja esitama tõendid, et kahju tekitaja tegutses sihilikult või siis tekkis kahju raske hooletuse tulemusena. Kui kauplejal ei ole võimalik seda tõendada või kui on tegemist ostja tahtmatu tähelepanematusega, on kaupleja väljavaated saada kohtus õigust vähetõenäolised.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee