Inimesed

Psühhoterapeut Kaire Talviste annab nõu: kuidas puhata, kui puhkust polegi? 

Kaire Talviste, psühhoterapeut; Nipiraamat, 24. juuni 2020 17:00
Kaire Talviste, psühhoterapeutFoto: erakogu
Puhkus on midagi sellist, mida koroonaviiruse mõjude all kannatanud hädasti vajavad, ent on viimane asi, mida nad endale ehk sel suvel võimaldada saavad. 

Paljud olid juba sundpuhkusel, mis tuli sisustada õpetaja-, kasvataja- ja kokarolli vahel žongleerimisega. Mõne jaoks oli see aeg täidetud lähisuhtes teravamalt lahvatanud pingetega, mille klattimine võib kaua aega võtta. Kolmandatel tuleb tegeleda uue töökoha leidmise või enda majanduslikust kitsikusest väljakaevamisega ja puhkusele ei saagi mõelda.

Kui puhkus pole sel suvel sinu jaoks variant, püüa endale leida hetki, mil saad kasvõi veidikeseks ajaks argirutiinist eemalduda:

  • Kuula endale meelepärast muusikapala ja lase sel end kaasa kanda.
  • Laenuta raamatukogust köitev romaan ja sukeldu sellesse.
  • Veeda vabad hetked aias toimetades.
  • Mine metsarajale jalutama või sõida rattaga. Proovi täiskasvanule mõeldud tõukeratast.
  • Istu mõneks ajaks mere äärde kivile ja kuula lainete kohinat. Sule silmad ja hinga sügavalt sisse-välja.
Ka mõni hetk argirutiinist eemal aitab jõuvarusid täita.Foto: Vidar Nordli-Mathisen / Unsplash

Kel on lootust oma väljateenitud puhkus suvekuudel realiseerida, peab sellegipoolest varasema ettekujutuse puhkusest ümber kujundama. Tõenäoliselt ei saa või ei julge keegi veel välismaale reisida ja avalikud üritused, näiteks varem terve Eesti seisanud jaanipäeva tähistamine on keelatud.

Kui puhkuseks pidada argirutiinist väljatulekut, nõuab tänavune suvi meilt kordades rohkem tahet enda eest hoolitseda. Ära takerdu siinkohal ebaõiglusse ega lange ohvrirolli! Ajad on erilised ja me kõik peame kohanema.

Suuna kogu jõuvaru sellele, kuidas jõuda seesmise puhkuse ja rahuloluni uute moodustega.

  • Kui organism ja vaim on kurnatud, vajab see päris puhkust, ka igaõhtuse veini ja grilliga ei tasuks liialdada.
  • Kõige paremini tunned end, kui suudad meeltele pakkuda meeldivaid elamusi: häid lõhnu, ilusaid visuaale, helisid, maitseid, puudutusi. Ole nutikas!
  • Ole paindlik ja anna ruumi ka kaaslaste vajadustele, kuid tunnetades ka oma piire. Ära jäta end unarusse.

Arusaadavalt on uutmoodi lahenduste leidmine seda suurem väljakutse, mida enam on peresüsteemis üksteisest sõltuvaid ja erinevate vajadustega inimesi.

Kui puhkad koos lastega, hoia ka puhkuse ajal kerget rutiini:

  • Saada lapsed samal ajal magama nagu kooli ajal. Siis on õhtud sinu ja kaaslase päralt!
  • Hoia kindlat päevastruktuuri – siis ei lähe päevad kaootiliseks.
  • Jaga kohustusi lastega. Nii on sul lihtsam ja nad peavad ka praktilisi eluoskusi omandama.

Samal teemal

10.06.2020
Kui halb või hea on lihtsalt logeleda või hoopis sportlikult puhata?
09.06.2020
Metsamees teistmoodi aastast: juba talvest alates on looduses olnud teisiti!
03.06.2020
10 sammu täisväärtusliku puhkuseni ehk Kuidas ennast tööst välja lülitada?
15.05.2020
JUUNIKUU NIPIRAAMAT | Loe nüüd ajakirja ka veebis!